توسعه اقتصاد محلی

اجرای اقداماتی در راستای تدوین طرح مشارکتی برنامه‌ریزی مدیریت پایدار و یکپارچه کاربری اراضی (ILUMP) با تأکید بر توسعه معیشت‌های پایدار


مجری: کنسرسیوم موسسه پژوهشی راهبرد دانش پویا

هدف اجرای فعالیت:
شناسایی فرصت‌های محلی برای ایجاد و توسعه معیشت‌های خرد پایدار در حوزه هدف از طریق اجرای فعالیت‌هایی در راستای تحلیل وضعیت موجود کاربری اراضی؛
تدقیق یافته‌ها با توجه به اسناد موجود؛
تحلیل وضع موجود و مطلوب به شیوه مشارکتی؛
تدوین برنامه اقدام و پایش پروژه با رویکرد مشارکتی.

خروجی‌های فعالیت:
معرفی طرح مشارکتی برنامه‌ریزی مدیریت پایدار و یکپارچه کاربری اراضی در حوزه هدف و توسعه الزامات اساسی برای اجرای آن؛
ارائه سند/برنامه اقدام طرح برنامه‌ریزی مدیریت پایدار و یکپارچه کاربری اراضی به شیوه مشارکتی در حوزه هدف پروژه؛
تهیه طرح تجربیات و درس‌آموخته‌های پروژه در حوزه برنامه‌ریزی مدیریت پایدار و یکپارچه کاربری اراضی به شیوه مشارکتی.

مدت زمان قرارداد: 6 ماه
در حال انجام
پیشرفت پروژه 45%

امضای تفاهم‌نامه «سکوی نوآورانه جامع مشارکتی»


طرفین تفاهم‌نامه: سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت جهاد کشاورزی، برنامه توسعه ملل متحد و استانداری سیستان و بلوچستان

هدف اجرای فعالیت:
ایجاد فرصتی جهت ارتقا ظرفیت‌ها و هماهنگی و همکاری بین بخشی و درگیری طیف وسیعی از ذینفعان در راستای مدیریت پایدار منابع آب‌ و خاک و توسعه اقتصاد محلی سازگار با اقلیم و معیشت‌های جایگزین؛
تشویق نوآوری، خلاقیت و یادگیری و ایجاد محیطی علمی و امن به منظور بررسی و ارائه راه‌حل‌های مشترک.

خروجی‌های فعالیت:
بررسی حسابداری آب در سیستان؛
اجرا و پایش گلخانه‌های زیرزمینی توام با انرژی؛
اجرا و پایش سایبان؛
اجرای پایلوت تکمیل زنجیره ارزش افزوده زیره سبز (کاشت مکانیزه، فرآوری، بسته‌بندی و بازاریابی) در زابل؛
اجرای مجتمع تولید اسانس، کانکریت و ابسولوت (عصاره مطلق) از گل‌محمدی؛
اجرا و پایش آبیاری قطره‌ای زیرسطحی انگور در اراضی دارای چاهک؛
اجرا و پایش توسعه بادشکن در اراضی کشاورزان؛
بررسی پتانسیل‌های فعالیت‌های اجرایی برای تولیدات دامی.


مدت زمان تفاهم‌نامه: ۱۲ ماه
در حال انجام
پیشرفت پروژه 31%

اجرای اقداماتی در راستای ارزیابی بازار و تحلیل زنجیره ارزش محصولات


مشاور: جناب آقای علی منیری

هدف اجرای فعالیت:
مطالعه و بررسی وضعیت فعلی بازار محصولاتی که در گذشته در حوزه سیستان تولید شده و در حال حاضر تولید نمی‌شوند،
ارزیابی بازار و تحلیل زنجیره ارزش تولیداتی که دارای مزیت‌های رقابتی در منطقه هستند.

پیشنهادات ارائه شده توسط مشاور:
جایگاه‌یابی مجدد و توسعه برند سیستان به‌عنوان اصلی‌ترین منبع خق ارزش ویژه برای کسب و کارهای منطقه،
توسعه صنایع زیرساختی و پایه ا محوریت صنایع بسته‌بندی و صنعت پخش به‌منظور ارتقاء و بهبود دسترسی به بازارهای محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی،
توسعه و ایجاد زیرساخت‌های بازاریابی، تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی به‌منظور کمک به جایگاه‌یابی مجدد برند سیستان و بالا بردن سطح آگاهی از برند سیستان و محصولات و خدمات منطقه سیستان،
سیاست‌گذاری صحیح آموزشی مبتنی بر نیازهای کسب و کارهای منطقه و توسعه منابع انسانی و مردم منطقه سیستان از محل آموزش‌های مهارتی و کاربردی ویژه و ارزش‌افزا با توجه به نیازهای منطقه،
توسعه ارکان و زیرساخت‌های گردشگری شامل اقامتگاه‌ها، هتل‌ها، راهنمایان و افراد بلد محلی، اماکن گردشگری تاریخی، طبیعی و فرهنگی، آژانس‌های مسافرتی و گردشگری محلی به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده و اصولی،
ایجاد خوشه‌های صنعتی و خدماتی در حوزه کسب و کارهای دارای ظرفیت منطقه شامل صنایع دستی (سوزن‌دوزی، خامه‌دوزی و پوشاک)، فرش سیستان، عسل، کشاورزی و باغبانی، دامداری و محصولات لبنی و ایجاد قرینه به صرفه جهت اتصال آن به سیستم پخش محلی، منطقه‌ای و سراسری،
توجه ویژه به ظرفیت‌های هنری و هنرمندان بومی منطقه
شناسایی ظرفیت‌های تأثیرگذار و اینفلوئنسرهای محلی به‌منظور ایجاد شبکه‌های اثربخش اطلاع‌رسانی و تبلیغ سیستان و ظرفیت‌های آن،
استفاده حداکثری از ظرفیت‌های فضای مجزی و آنلاین در توسعه کسب و کارهای منطقه

مدت زمان قرارداد: ۴ ماه
در حال انجام
پیشرفت پروژه 100%